Köpenhamn zoo och tivoli

Efter en "slemmig men mättande" hotellfrukost i går gick vi glada i hågen och köpte copenhagen card. Dvs ett turistkort så vi får inträde till 75 museum och åka lokaltrafik gratis. Nu skulle hör turistas. Början gick inte så bra. Kartan var dålig som kom med, hittade inte bussen och åkte sedan 15 min åt fel håll.

Nå, efter mycket om och men hittade vi ett nästan öde zoo. Skönt att inte behöva trängas. Häftigast var high five med isbjörnen. Den simmade runt i sin bassäng och tog stöd mot glaset med sina tassar. Mest synd var det om elefanterna. De stod inne och de syntes att de inte mådde bra, en stod bara med huvudet inne mot ett hörn.

Och jag fick se girafferna. Ute och utan halsduk.

Vi hade ju tänkt att zoo skulle gå snabbt, men när vi var klara hade de gått tre timmar, puh. Så de trötta fötterna fick återvända till hotellet för att vila.

Middagen då. Vi hittade en mysig Italiensk restaurang som serverade.......Pasta. Så stora portioner att jag bara orkade halva. Pasta rague, dvs pasta bolognese. Gott var det.

Efter middagen strövade vi en stund på Strøget, men trots att klockan inte var 19 ännu hade de flesta ställen stängt så vi vände hem mot hotellet. På hemvägen passerade vi tivoli så svängde in dit en "snabbis" krävs nog en heldag på det stället. Fint var det med all julbelysning. Blev en voffla till efterrätt.

Etapp två på bröllopsresan

Inledde med hotellfrukost och sedan slappade vi på,hotellet några timmar innan de var dags att packa våra väskor, checka ut och ta itu med etapp två på vår bröllopsresa. Sikte åter på Arlanda och nu blev de dags att styra nosen mot köpenhamn.

Nu hade min mage fattat att de var flygdags, så fick inte i mig lunch. Försökte mig på en smörgås inne på Arlanda men inte heller de gick ner. Tog en snabb tur via taxfree och fick med mig en godispåse. Mannen "fick" en snusdosa.

Var en lite jobbigare start idag med flyget och själva resan var jobbigare (trots att de var bra flygvädet) molnfritt och solnedgång gjorde de vackert i alla fall. Plus var att landningen var helt okej, lugn och fri och ingen turbulens. Vi måste annars se rätt roliga ut på flyg. Jag mycket stressad, mannen halvsover.

Vi har tur och hotellet ligger endast ett kvarter från centralstationen. Dock ligger den inklämd mellan två strippklubbar. Kanske man inte bör gå ut alltför sent kvällstid?

blev en sen middag på Jensen Bøfhus. Tydligen ett populärt ställe, vi fick vänta 20 min på bord, en måndag. Men maten var ypperlig, väldigt mört kött och stora portioner.

Men nu börjar de vara dags att avsluta dagen. Hittade svenska kanaler på tv i alla fall

Turista i Stockholm

Blir en liten försening på vad som händer på vår resa, ni får hänga med på vad gårdagen innebar

Vi hade bestämt oss för Skansen och Vasamuseet. Riktiga turistfällor. 9:50 köade vi med resten av stan vid skansens dörrar. Tänkte titta på julmarknaden men de hade alla andra också. Så blev en rundtur bland djuren och klassisk köttbullelunch. Vasamuseet var också kul, men vågade mig inte så högt upp. Hittade en fin bänk att dingla fötterna på under tiden mannen utforskade plan 5-7.

Kvällen blev sedan helt annorlunda. Mannen har tidigare studerat i sverige och har vänner kvar här. En av dem bodde bara en km från vårt hotell och en annan kom med tåget. (Lite avundsjuk på bostaden, vill oxå ha en sekelsliftsbostad på Kungsholmen) planen var att vi sedan skulle gå ut och äta men restaurangen var stängd. Lite mera promenad hittade vi Phils burger som var helt ok, testade halumi avokadoburgare.

Mina fötter blev lite trötta och den gigantiska blåsan på hälen sprack (i lördags gick vi 14000 steg, igår 15000, jag brukar annars hålla mig till 3000/dag) så vi tog ett snabbt avsked och tassade hemåt.

Bröllopsresa

Nu har vi äntligen kommit iväg på vår resa. Eller vi startade redan i fredags faktiskt (ni behöver inte vara oroliga, min bror har flyttat in hos oss och vaktar hus och katt,kanin och bil så vågar skriva att vi är borta)

nåväl. Startade i fredags på kvällen. Tåget ner till helsingfors för att övernatta, vårt flyg skulle gå kl 12 på lördag morgon och med morgontåget skulle vi bara haft lite på en timme att ta oss från järnvägen ut till vanda och checka in.

Nåväl, lördag och vi kom oss ut till flygfältet. Den ena mer stressad än den andra ( jag är flygrädd, min man har gjort ett antal långflygningar till andra sidan jorden och är inte lika nervös) jag gillar inte att vara i sista minuten när de gäller incheckning. Jobbigt redan innan.

Fastnade i säkerhetskontrollen lite. Fattade inte att jag borde lagt ipaden i egen låda, han fråga bara efter dator. Efter skanningen nappa de mib väska och frågade om jag (som jag uppfattade det) hade tabletter i den, vilket jag hade. Langa upp diverse värkmedicin och mannens nikotin, vad de nu gjorde i min väska. Nå han hade ju frågat efter tabletti (finska slang för en "Padda") så den fick en extra skanning och ett drogtest på köpet.

Själva flygresan gick "bra" bara några mindre panikmoment och rätt mycke turbulens på nervägen. Men jag har haft värre flygningar och både mannens hand (efter att jag tog bort mina ringar) och min flygmaskot elefanten sune överlevde.

I går gjorde vi inte så mycket, kom till hotellet först 14:30 och en dusch och ombyte senare, samt fel buss var vi i gamla stan 16:30. Hitta min favoritbutik men vi strosade mest runt bara. Gick även in till stan och in på NK.  Där tog energin slut så via en affär efter lite jogurt och hämtsushi tillbaka till hotellet.